Vertel eens kort over jezelf:
Geboren en getogen in Ouderkerk aan de Amstel. Heel vroeg in mijn leven ben ik gefascineerd geraakt door (home) computers, niet om het spelen van spelletjes maar ‘wat kun je allemaal met een computer doen’.  Omdat er in mijn puberjaren nog geen informatica opleiding bestond, heb ik een electronica opleiding afgerond aan de MTS, met als specialisatie Telecommunicatie en ben in toen als hobby een IT- en electronica reparatiebedrijf gestart. Na de MTS heb ik de HBO Informatica opleiding afgerond, met als specialisatie Telematica. Sindsdien ben ik vele jaren werkzaam in de ICT en sinds 2012 volledig ondernemer.

Wanneer en waarom ben je voor jezelf begonnen?
Het was op 1 juli 2012, ma een roerige periode meegemaakt te hebben bij mijn werkgevers. In een landschap waar de ‘drive’ om geld te verdienen in mijn ogen de spuigaten uitloopt, heb ik besloten dat ik meer kansen zag om leuker werk te doen door zelf klanten te werven en te bedienen. Bij mij is het belangrijker dat ik een leuk contact met mijn klanten onderhoud. Natuurljk moet de schoorsteen roken, maar dat kan ook naar redelijkheid, financieel gezien.  Daarnaast vind ik het leuk om de klant te ontzorgen en samen aan het einddoel te werken. Daarbij zit ook een stukje bewustwording, want ICT hoeft niet moeilijk te zijn, ik zeg altijd: ICT is leuk!
Inmiddels bedien ik tientallen zakelijke klanten, van klein tot groot, van ZZP-ers tot grotere bedrijven. Zo heb ik onlangs servers beheerd in datacentra in Amsterdam, São Paulo, Toronto en staat Melbourne in de planning voor 2016. Ook dat vind ik leuk aan mijn werk: ik maak gebruik van de meest moderne technieken en reis in een paar seconden de wereld rond… Als ik dat mijn wijlen opa van de Bernhardlaan 1 in Ouderkerk aan de Amstel toch eens kon vertellen, die mij vroeger herhaaldelijk de vraag stelde: “Wat is nou het verschil tussen Hard Waaren en Soft Waaren?”.

Wat vind je belangrijk als ondernemer?
De klant vraagt mij doorgaans om snel en daadkrachtig te helpen. Daarbij maak ik gebruik van de moderne technieken, zoals hulp op afstand en probeer ik zoveel mogelijk bewust te zijn van het milieu. Onlangs heb ik daarom een hybride auto gekocht en denk ik ook zoveel mogelijk aan de ondernemers in onze gemeente (mijn auto rijdt TOP!).
Zoals ik eerder aangaf is het belangrijk om de klant financieel gezien naar redelijkheid te bedienen. Maar ook goede telefonische bereikbaarheid is nog steeds belangrijk. Want ben je niet goed telefonisch bereikbaar, naast e-mail en andere moderne communicatiemiddelen, dan daalt het vertrouwen.
Ik merk dat er klanten zijn die weinig hebben met ICT: “Het moet het gewoon doen”. Vooral deze klanten hebben in het verleden teveel betaald of hebben niet het product gekregen dat ze eigenlijk nodig hebben. Want eenmaal afgesloten contracten blijven doorlopen totdat ze worden herbezien. Daar ligt dan ook een stukje verantwoordelijkheid van de moderne ICT-er: Kosten besparen voor de klant op lopende abonnementen zoals internet en telefonie.

Waarom ben je uniek voor je klanten?
Het is altijd lastig om van jezelf te zeggen dat je wel of niet uniek bent. Dankzij mijn opleidingen en werkervaring beheers ik veel facetten van de ICT: Van programmeren van software tot het inrichten en repareren van PC’s, Servers en Cloud omgevingen, het repareren van electronica en begeleiden van grootschalige breedband (internet) projecten.
De bedrijven die bij mij klant worden verkiezen mijn onderneming omwille mijn kennis en kunde, daadkracht en plezier. Ik onderhoud leuke contacten met mijn klanten en probeer ze ook wat bij te brengen over dit mooie vak, dat beslist niet stilstaat maar snel verandert. Doorgaans krijg ik via mond-tot-mond reclame de meeste klanten en daar ben ik zeer dankbaar voor. Ik bedien klanten vaak alleen, maar ik sta niet alleen want ik beschik over een indrukwekkend netwerk van ICT professionals die mij waar nodig assisteren. Dus samenvattend kan ik met redelijkheid en plezier maar bovenal met vakkennis daadkrachtig en snel klanten helpen.

Is er nieuws over Amstelland ICT?
Er staan een aantal leuke projecten op stapel voor 2016. Om een idee te geven: We gaan voor een klant een uitbreiding van een iPad applicatie maken, die de sfeerverlichting bedient in een groot museum. Ook staat een middelgroot kantoor op het punt om de ICT bij ons onder te brengen, en gaan we binnenkort een nieuw Wifi netwerk in een groot pand (qua oppervlakte) aanleggen. Zo nu en dan komt hierover ietS op de AmstellandICT Facebookpagina te staan.

Wat weten we nog niet over jou/waar kunnen we jou voor wakker maken?
Een ICT-er gaat vaak laat naar bed en staat ook niet zo vroeg op. Dat is inherent aan het vak, zal ik maar zeggen. Maar voor een heerlijke Polderjongen (échte Ouderkerkers weten precies wat ik bedoel) kom ik mijn bed wel uit!

Welke OVOA ondernemer zou jij de volgende keer in de SPOTLIGHT willen zetten en waarom?
Peter Coevert van PGH Staal, zodat collega-ondernemers o.a. voor hun staalconstructies en sierhekwerken ook bij de OVOA terecht kunnen.

Amstelland ICT

Rolf Bruinsma